De gemeente Baarn heeft onderzoek laten doen naar hoe tevreden inwoners zijn over de zorg en ondersteuning die zij via de gemeente krijgen. Uit de resultaten blijkt dat inwoners die contact hebben gehad met het Loket Wonen, Zorg & Welzijn of het Lokaal Team van de gemeente erg tevreden zijn over hoe er met hun hulpvraag is omgegaan. Dit meldt de gemeente Baarn.
Voor het onderzoek zijn bijna negenhonderd Baarnaars per brief uitgenodigd. Het gaat om volwassen inwoners die ondersteuning krijgen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Uiteindelijk hebben ruim driehonderd mensen deelgenomen aan het onderzoek. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een vragenlijst die is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Omdat alle gemeenten in Nederland deze vragenlijst gebruiken, kunnen de resultaten van het onderzoek onderling vergeleken worden.
Wmo-cliënten zijn erg tevreden over het contact met de gemeente Baarn. Slechts drie van de tien cliënten wist echter dat ze gebruik konden maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Een cliëntondersteuner is iemand die cliënten helpt hun weg te vinden naar zorg en ondersteuning, bijvoorbeeld de Ouderenadviseur, Mantelzorgconsulent of een medewerker van Wegwijs of MEE.
Uit het onderzoek blijkt verder dat inwoners tevreden zijn over de kwaliteit van de ondersteuning die ze krijgen. Omdat het onderzoek vorig jaar ook is uitgevoerd, kunnen de resultaten van dit jaar vergeleken worden met die van vorig jaar. Uit deze vergelijking blijkt dat cliënten de ondersteuning hetzelfde ervaren.
In Baarn ontvangt zestig procent van de cliënten hulp van een naaste. Zij geven aan dat het voor naasten soms moeilijker wordt om deze hulp te blijven geven. De gemeente betrekt deze informatie bij de afspraken die zij maakt met de Mantelzorgconsulent van Stichting Welzijn Baarn over de ondersteuning van mantelzorgers.
Door: Redactie Nationale Zorggids