In 2015 lanceerde het UMC Utrecht een digitaal patiëntenportaal. Uit een evaluatie onder vijfhonderd patiënten en driehonderd professionals blijkt het grootste deel tot nu toe positieve ervaringen te hebben met het portaal. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
In het portaal kunnen patiënten hun dossier thuis bekijken. Ook bestaat de mogelijkheid om e-consults aan te vragen, onderzoeksresultaten te bekijken en herhaalrecepten te bestellen. Iedere patiënt heeft zijn eigen agenda waarin een eventueel vervolgafspraak met het ziekenhuis staat gepland. Zorgverleners vinden het met name prettig dat hun patiënten met voorkennis naar een afspraak komen. “Patiënten stellen daardoor concretere vragen en zijn ook meer betrokken bij beslissingen over de zorg en behandeling', zegt reumatoloog Janneke Tekstra.
Om onnodige misverstanden bij medische uitslagen te voorkomen, kunnen patiënten via het portaal hun arts een vraag stellen. Vorige week publiceerde onderzoeksbureau M&I al dat het portaal van het Utrechtse ziekenhuis de breedste functionaliteiten heeft vergeleken met de andere ziekenhuizen in Nederland. Op dit moment maken ongeveer 29.000 patiënten er gebruik van. Dat is zo'n 15 procent van het totaal aantal patiënten van het UMC Utrecht.
©Nationale Zorggids